
Píndoles formatives per a companyies
On el teatre batega organitza 7 píndoles formatives adreçades a companyies teatrals. Aquestes sessions, pensades específicament per a companyies, seran impartides per experts i expertes del sector.
Les temàtiques d’aquestes píndoles estan dissenyades per cobrir diferents aspectes clau del desenvolupament professional de les companyies: l’elaboració de pressupostos, la distribució, les campanyes de comunicació, la contractació laboral o la gestió dels drets d’autor.
Les píndoles es faran un dimecres al mes, de 10h a 14h, de març a novembre de 2025 a l’Espai Robrenyo. El preu de cada sessió és de 20€ i l’aforament és de 20 persones. Per reservar plaça clicant aquí.
Aquestes són les formacions que es faran durant l'últim trimestre de 2025, la reserva de places està oberta:
Producció tècnica de l'exhibició teatral
Formadora: Anna Espunya
Info pràctica: Dimecres 10 de setembre de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
L'adaptació d'un espectacle als diferents espais d'exhibició on es desenvoluparà la seva explotació serà el punt central d'aquesta formació. Quins requeriments i quina planificació tècnica són necessàries abans d'entrar a un teatre, com preparar un cronograma de treball i com compartir-lo amb els equips tècnics i de producció de les sales.
Sobre la formadora: L'Anna Espunya estudia Humanitats a la Universitat Autònoma de Barcelona (2003), Música Moderna i Jazz a l'Aula de Músics de Barcelona (2004) i Luminotècnia i So al Taller de Tècnics de l'Espectacle (2006). El seu primer disseny d'il·luminació s'emmarca en el Radicals Lliures del 2009 amb "Guns, Childs & Videogames" dirigida per Nau Albet i Marcel Borràs. El segueixen diversos dissenys d'espectacles per companyies de dansa com Mar Gómez i de teatre com Projecte Galilei i La Virgueria. Treballa durant uns anys com a tècnic en gira per diferents produccions del Grup Focus així com fent assistències tècniques al Teatre Lliure i al TNC. Actualment és responsable tècnic del Plataforma i+d Teatre (Eòlia, Escola Superior d'Art Dramàtic).
Introducció al QLAB
Formador: Jaume Edo
Info pràctica: Dimecres 19 de novembre de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
Píndola formativa orientada a companyies/escoles de teatre o dansa així com tècniques que vulguin començar a treballar amb el software estàndard del sector. Aprendrem a crear una sessió des de zero i conèixer els recursos audiovisuals dels quals disposa el programa. Per a la sessió, és imprescindible portar un ordinador portàtil MAC.
Sobre el formador: El Jaume Edo és professional del món audiovisual amb més de 20 anys d’experiència. Ha treballat en teatres com el Joventut de L’H i en companyies com Dagoll Dagom.
Gestió dels drets d'autor en els espectacles teatrals
Formador: Ignacio Feijoo
Info pràctica: Divendres 19 de desembre de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
En els espectacles d'arts escèniques ens trobem amb la necessitat de gestionar l'ús de diferents materials dramatúrgics, musicals o audiovisuals d'autors diversos per al seu ús. Quines entitats de gestió existeixen, com cal fer els tràmits de sol·licitud d'ús d'una peça amb drets d'autor i quines són les condicions perquè una obra estigui lliure de drets, són només algunes de les qüestions que volem tractar en aquesta píndola formativa.
Sobre el formador: L'Ignacio Feijoo és advocat especialitzat en drets d’autor i propietat intel·lectual. Ha treballat com a docent al màster de gestió de l’ESMUC, com a professor de propietat intel·lectual a l’Escola Superior d’Art Dramàtic a EÒLIA, al màster de Teatre Musical d’Eòlia – Taller de Músics. Des de l’any 1991, forma part de la Secció de Propietat Intel·lectual de l’ICAB a Barcelona.
Aquestes son les formacions que s'han fet durant el primer semestre de 2025:
Pressupostos dels projectes escènics: de la producció a l'explotació (nivell bàsic)
Formador: Sergio Matamala
Info pràctica: Dimecres 12 de març de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
Explicarem l'elaboració de pressupostos per a projectes escènics i subvencions pas a pas: estructura, producció, exhibició i gira; i com es vinculen amb els pressupostos de subvencions. Analitzarem els diferents pressupostos que una companyia hauria de treballar analíticament per projectes i treballarem la manera com es relacionen amb les diferents fases dels projectes escènics, les diferents fonts de finançament amb què podem comptar i els temps en què es van resolent les possibles aportacions a un projecte.
Sobre el formador: El Sergio Matamala és el director artístic i de producció de la Sala Flyhard. També n’és cofundador. És diplomat en enginyeria mecànica per la UPC i llicenciat en art dramàtic per la GSMD.
Disseny i execució del pla de comunicació d'un espectacle teatral
Formador: Eladi Bonastre
Info pràctica: Dimecres 09 d’abril de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
Explicarem els passos a seguir per crear una campanya de comunicació des de la perspectiva d’una companyia teatral, posant el focus en els continguts necessaris per a una comunicació efectiva, la creació i planificació de campanyes de promoció, la publicitat, les relacions amb la premsa i influencers, la gestió de xarxes socials i el treball de públics.
Sobre el formador: L’Eladi Bonastre és el responsable de comunicació d’On el teatre batega. També treballa amb sales com el Teatre Akadèmia o la Sala Flyhard i ha creat campanyes de promoció per espectacles de Sixto Paz, Iván Morales o Javier Daulte, entre d’altres. És llicenciat en Publicitat i RRPP (UB) i té un màster en Disseny Gràfic i Web (EINA - UAB).
La contractació laboral a les arts escèniques
Formadora: Andrea Leunda
Info pràctica: Dimecres 14 de maig de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
En aquesta formació tractarem des d'un vessant pràctic i proper totes aquelles relacions que una companyia d’arts escèniques manté durant el procés de producció i exhibició d’una peça, així com els contractes que s’hi deriven. Tractarem el contingut bàsic dels següents contractes:
Contractació en període de producció
1. Contracte de coproducció
2. Contracte de cessió de drets d’autor de la persona autora de la peça
3. Contracte amb la direcció escènica, de moviment, ajudanties de direcció
4. Contracte amb el personal tècnic i auxiliar (producció de la peça,figurinistes, etc.)
5. Contractació laboral entre la companyia i les persones artistes que hi presten serveis
6. Contractació laboral d’artistes menors d’edat
Contractació en període d’exhibició
1. Contracte d'exhibició amb un equipament escènic.
2. Contracte de distribució.
La idea és que adquiriu un coneixement general que us ajudi a orientar-vos i saber quènecessiteu en cada moment del procés de creació i exhibició de la vostra peça (abans dela formació s’enviaran materials perquè pugueu seguir-los durant la trobada).
Sobre la formadora: L’Andrea Leunda és advocada especialitzada en el sector cultural i de les arts. Es dedica a oferir assessorament legal integral a artistes, professionals de la cultura, organitzacions i entitats del sector. Amb la seva feina, busca recolzar i facilitar el desenvolupament de projectes artístics i culturals.
Pressupostos dels projectes escènics: de la producció a l'explotació (nivell avançat)
Formadora: Marina Marcos
Info pràctica: Dimecres 18 de juny de 2025 de 10h a 14h / Espai Robrenyo / 20€ / 20 places.
Seguint la formació feta el mes de desembre de 2024 i al març de 2025, proposem una segona sessió al voltant del treball dels pressupostos d'una companyia i un espectacle teatral. En aquesta sessió es donarà continuïtat i s'aprofundirà en el desenvolupament i l'anàlisi de pressupostos, alhora que es podrà proposar l'estudi de pressupostos concrets.
Sobre la formadora: La Marina Marcos és llicenciada en Comunicació Audiovisual (UAB), amb un postgrau en Gestió Cultural i Gestió i administració d'empreses. Des del desembre de 2013, amb Els Pirates Teatre, gestiona El Maldà amb una programació estable. En aquests anys ha produït i distribuït més de 20 espectacles. Des de 2019 forma part de la junta d’ADETCA en representació de les sales de proximitat i, el 2020, va crear juntament amb 10 sales més de Barcelona la xarxa On el teatre batega.